Dorsoduro je nazvan po čvrstom sloju zdravice na kojemu je ta četvrt sagrađena (ime znači "čvrsta kralješnica"). Zapadni dio, otok Mendigola, naseljen je stoljećima prije nego je 828. g. nastao Rialto kao središte Venecije. Naseobina se zatim širila prema istoku, obuhvaćajući šest otoka. Istočno od Accademije, Dorsoduro je miran i lijep dio grada sa sjenovitim trgovima, mirnim kanalima i slikovitim rezidencijama koje pripadaju bogatim Venecijancima i strancima. Početkom 20. st. bio je omiljen među britanskim iseljenicima koji su pohađali anglikansku crkvu na Campo San Vio. Među privlačnim stranama tog područja su pogledi na lagunu - i s istočnog kraja blizu Salute, i sa Zattere na otok Giudecca koji također spada u sestiereDorsoduro. Zapadno od Accademije, sestiere je življi, s prometnim Campom Santa Margherita kao glavnom atrakcijom. Dalje prema zapadu, trošniji dio oko crkve San Nicolo dei Mendicoli nekad je bio četvrt ribara i mornara. Dorsoduro je četvrt s nekoliko važnih umjetničkih zbirki, a najistaknutije su galerija Accademije i zbirka Peggy Guggenheim s dvadesetostoljetnom umjetnošću. Crkve su također bogate riznice slika i skulptura: San Sebastiano ima slike Paola Veronesea; Scuola Grande dei Carmini i crkva Gesuata imaju stropove koje je oslikao Giambattista Tiepolo.
Između impozantnih palača na Canalu Grande i Campu Santa Margherita nalazi se vrlo mirna četvrt malih trgova i uskih uličica. Očaravajući Rio San Barnaba najljepši je gledan s Ponte dei Pugni, u blizini barke koja prodaje voće i povrće. Na Rio Terra, premda arhitektonski nezanimljiva, očaravajuća je trgovina krinkama kao i neki kafići koji su noću živahni. Sve ulice kao da vode do Campa Santa Margherita, srca Dorsodura. Trg vrvi životom, osobito ujutro dok rade štandovi na tržnici.
literatura: Žderić D., Glamuzina D., Karabatić I., Žderić I., Kozole L.,
Baniček M., i Šarić I. Venecija i Veneto - Eyewitness travel guide: Venecija dio po dio - Dorsoduro. ISBN/EAN:
9789531200479. Zagreb: Profil International, 2005., 123. str. i 124. str.
CAMPO SANTA MARGHERITA
Kafići sa stolovima na otvorenom sastavni su dio trga. Causin nudi posebno ukusan italijanski sladoled.
Izduženi Trg Santa Margherita s nizom kuća iz 14. i 15. stoljeća središte je života zapadnog dijela Dorsodura. Štandovi na tržnici, nekonvencionalne trgovine i kafići privlače mnoštvo mladih. Na štandovima s ribama prodaju se žive jegulje i jastozi, erborista nudi biljne lijekove, a pekarnice jedne od najukusnijih peciva u Veneciji.
Bivša crkva Santa Margherita, danas predavaonica u vlasništvu Sveučilišta, nalazi se sjeverno od trga. Posjetitelji mogu vidjeti skulpturne fragmente iz originalne crkve iz 18. stoljeća, uključujući groteskne likove na okrnjenom zvoniku i susjednoj kući. Scuola dei Varotari (za kožare), izolirana građevina u središtu trga, ima izblijedjeli reljef Madonne della Misericordia koja štiti kožare.
literatura: Žderić D., Glamuzina D., Karabatić I., Žderić I., Kozole L.,
Baniček M., i Šarić I. Venecija i Veneto - Eyewitness travel guide: Venecija dio po dio - Dorsoduro. ISBN/EAN:
9789531200479. Zagreb: Profil International, 2005., 125. str. i 127. str.
PALAZZO GIUSTINIAN
Palača iz 15. stoljeća u kojoj je odsjeo Richard Wagner dok je pisao drugi čin Tristana i Izolde1858. godine.
literatura: Žderić D., Glamuzina D., Karabatić I., Žderić I., Kozole L.,
Baniček M., i Šarić I. Venecija i Veneto - Eyewitness travel guide: Venecija dio po dio - Dorsoduro. ISBN/EAN:
9789531200479. Zagreb: Profil International, 2005., 125. str.
CA` FOSCARI
Palača sa prekrasnom okolicom bila je izabrana za smještaj francuskog kralja Henryja III, 1574. godine.
Ca` Foscari i Palazzo Giustinian
literatura: Žderić D., Glamuzina D., Karabatić I., Žderić I., Kozole L.,
Baniček M., i Šarić I. Venecija i Veneto - Eyewitness travel guide: Venecija dio po dio - Dorsoduro. ISBN/EAN:
9789531200479. Zagreb: Profil International, 2005., 125. str.
PALAZZO NANI
Jedna je od elegantnih palača uz veliki zavoj koji se naziva Volta del Canal.
Palazzo Nani
literatura: Žderić D., Glamuzina D., Karabatić I., Žderić I., Kozole L.,
Baniček M., i Šarić I. Venecija i Veneto - Eyewitness travel guide: Venecija dio po dio - Dorsoduro. ISBN/EAN:
9789531200479. Zagreb: Profil International, 2005., 125. str.
CA` REZZONICO
Veličanstveno stubište krase dva puttija (dječaka) koji simboliziraju zimu i jesen.
Ca` Rezzonico
Raskošno namještena barokna palača jedna je od najljepših u Veneciji, a i jedna od nekoliko palača u gradu koja otvara vrata javnosti. Od 1934. godine u njoj je muzej Venecije18. stoljeća: sobe sa ukrašenim freskama, slikama i predmetima iz tog razdoblja što su uzeti iz drugih palača i muzeja.
Građevinu je započeo Baldassare Longhena (arhitekt La Salute) 1667. godine, no kapital obitelji Bon, koja ju je naručila, potrošen je prije nego je započela gradnja drugog kata. Godine 1712., mnogo poslije Longhenine smrti, nedovršenu palaču kupila je trgovačka, a kasnije bankarska obitelj Rezzonico iz Genove. Velik dio njihova bogatstva potrošen je na kupovinu, izgradnju i ukrašavanje palače. Do 1758. godine bila je već toliko uređena da su vlasnici priredili prvu od velikih gozbi i zabava po kojima su kasnije postali poznati.
CA`REZZONICO
Godine 1888. palaču su kupili pjesnik Robert Browning i njegov sin Pen, oženjen američkom nasljednicom. Browning je govorio o "vedrini i udobnosti prostranih soba", no imao je malo vremena uživati u njima jer je 1889. godine umro od bronhitisa.
Sobe ovog ugodnog hotela namještene su tradicionalno, a recepcija je ispunjena starinama i knjigama. Većina soba gleda na Canale Grande. U punoj sezoni polupansion je obavezan. Rezervirajte unaprijed.
Atrakcija u palači je plesna dvorana Giorgija Massarija koja zauzima čitavu širinu. Prekrasno je obnovljena i ukrašena pozlaćenim lusterima, rezbarenim namještajem Andree Brustolona i stropom s freskama trompel`oeil.
Stropne s freske - Plesna dvoranaGiorgio Massari
Plesna dvoranaGiorgio Massari
Tri sobe između plesne dvorane i strane palače koja gleda na Canal Grande uljepšavaju stropovi s freskama Giambattiste Tiepola uključujući, u Sali della Allegoria Nuziale, njegovu slikovitu Alegorijubraka (1758.). Slike iz 18. stoljeća zauzimaju piano nobile (drugi kat). Čitava je prostorija posvećena prikazima svakodnevnog života u VenecijiPietra Longhija. Među ostalim zapaženijim slikama su Ridotto i Primaća soba opatica (1768.) Francesca Guardija (1748.) te jedna od nekoliko Canalettovih slika, Pogled na Rio dei Mendicanti (1725.). Fascinantna serija freski naslikanih za vlastitu vilu u Zianigu (1770. - 1800.) Giandomenica Tiepola također se može vidjeti ovdje. Na katu iznad je rekonstrukcija ljekarne iz 18. stoljeća i kazalište lutaka.
Canaletto - Pogled na Rio dei Mendicanti
Giandomenico Tiepolo
Giandomenico Tiepolo
Giandomenico Tiepolo
Giandomenico Tiepolo
literatura: Žderić D., Glamuzina D., Karabatić I., Žderić I., Kozole L.,
Baniček M., i Šarić I. Venecija i Veneto - Eyewitness travel guide: Venecija dio po dio - Dorsoduro. ISBN/EAN:
9789531200479. Zagreb: Profil International, 2005., 125. str. i 126. str.
SCUOLA GRANDE DEI CARMINI
Scuola Grande dei Carmini
Tiepolo je naslikao devet stropnih slika za Scuolu između 1739. i 1744. godine. Središnja prikazuje Djevicui Sv. Šimuna.
Scuola Grande dei Carmini
Scuola Grande dei Carmini
Sjedište karmelićanskog bratstva sagrađeno je pored njihove crkve 1663. godine. Četrdesetih godina 18. stoljeća Giambattista Tiepolo unajmljen je da ukrasi strop salona (dvorane) na gornjem katu. Tih devet slika na stropu toliko je zadivilo karmelićane da je Tiepolo odmah postao počasni član bratovštine.
Na stropu je bila stropna freska Sv. Šimun prima škapular karmelićanskog reda od Djevice Marije, no, nažalost, 2000. godine slika se srušila na pod jer je njezine potpornje uništila crvotočina. Trenutačno je u Bologni gdje se restaurira. Karmelićani slave Sv. Šimuna jer je obnovio njihov red u Europi nakon što je protjeran iz Svete zemlje u 13. stoljeću.
literatura: Žderić D., Glamuzina D., Karabatić I., Žderić I., Kozole L.,
Baniček M., i Šarić I. Venecija i Veneto - Eyewitness travel guide: Venecija dio po dio - Dorsoduro. ISBN/EAN:
9789531200479. Zagreb: Profil International, 2005., 124. str. i 127. str.
PALAZZO ZENOBIO
Bio je armenska škola od 1850. godine. Posjetitelji povremeno mogu vidjeti raskošnu plesnu dvoranu iz 18. stoljeća.
Palazzo Zenobio
literatura: Žderić D., Glamuzina D., Karabatić I., Žderić I., Kozole L.,
Baniček M., i Šarić I. Venecija i Veneto - Eyewitness travel guide: Venecija dio po dio - Dorsoduro. ISBN/EAN:
9789531200479. Zagreb: Profil International, 2005., 124. str.
SANTA MARIA DEI CARMINI
Najstariji dio crkve je gotički bočni trijem s fragmentima ukrasnog bizantinskog reljefa.
Poznata i kao Santa Maria del Carmelo, ova je crkva sagrađena u 14. stoljeću, no otada je doživjela znatne preinake.
Santa Maria dei Carmini
Najistaknutije vanjsko obilježje je visoki zvonik čije je opasno nakrivljenje vješto ispravljeno 1688. godine. Impresivan interijer je prostran, mračan i bogato ukrašen. Lukovi broda ukrašeni su pozlaćenim drvenim kipovima i serijom slika koja prikazuje povijest karmelićanskog reda.
Cima da Conegliano - Poklonstvo pastira
Dvije su zanimljive slike na bočnim oltarima. Poklonstvo pastira (oko 1509.) Cime da Conegliana na drugom oltaru desno (nužne su kovanice za osvjetljenje). Na drugom oltaru lijevo je Sv. Nikola iz Barija saSv. Lucijom i Ivanom Krstiteljem (oko 1529.). Slika pokazuje umjetnikovu religioznu strast, osjećajnost i ljubav prema prirodi. S vaše desne strane na iznimno detaljnom krajoliku, gotovo u nizozemskom stilu, naći će te maleni prikaz Sv. Juraja kako ubija zmaja.
Cima da Conegliano - Sv. Nikola iz Barija saSv. Lucijom i Ivanom Krstiteljem
literatura: Žderić D., Glamuzina D., Karabatić I., Žderić I., Kozole L.,
Baniček M., i Šarić I. Venecija i Veneto - Eyewitness travel guide: Venecija dio po dio - Dorsoduro. ISBN/EAN:
9789531200479. Zagreb: Profil International, 2005., 124. str. i 127. str.
FONDAMENTA GHERARDINI
Prostire se uz Rio San Barnaba, jedan od najljepših kanala u ovom sestiere.
Fondamenta Gherardini
literatura: Žderić D., Glamuzina D., Karabatić I., Žderić I., Kozole L.,
Baniček M., i Šarić I. Venecija i Veneto - Eyewitness travel guide: Venecija dio po dio - Dorsoduro. ISBN/EAN:
9789531200479. Zagreb: Profil International, 2005., 124. str.
PONTE DEI PUGNI
Na tjemenu ovoga mosta odvijale su se nasilne borbe šakama.
Ponte dei Pugni
Venecija ima nekoliko Ponti dei Pugni ("mostovi šaka"), no ovaj je najpoznatiji. Premošćujući Rio SanBarnaba maleni se most ističe dvama parovima otisaka nogu na vrhu mosta. Oni označavaju početni položaj za borbe koje su se tradicionalno odvijale između suparničkih frakcija. Na mostu nije bilo ograde i natjecatelji su bacali jedni druge ravno u vodu. Borbe su postale toliko krvoločne da su zabranjene 1705. godine.
PONTE DEI PUGNI
Ponte dei Pugni
literatura: Žderić D., Glamuzina D., Karabatić I., Žderić I., Kozole L.,
Baniček M., i Šarić I. Venecija i Veneto - Eyewitness travel guide: Venecija dio po dio - Dorsoduro. ISBN/EAN:
9789531200479. Zagreb: Profil International, 2005., 125. str. i 126. str.
SAN BARNABA
Barka natrpana sanducima s voćem i povrćem ovom dijelu grada pridodaje slikovitost i svakodnevni je prizor.
San Barnaba
SAN BARNABA
literatura: Žderić D., Glamuzina D., Karabatić I., Žderić I., Kozole L.,
Baniček M., i Šarić I. Venecija i Veneto - Eyewitness travel guide: Venecija dio po dio - Dorsoduro. ISBN/EAN:
9789531200479. Zagreb: Profil International, 2005., 125. str.
CAMPO SAN BARNABA
Župa San Barnaba sa središnjim trgom uz kanal u 18. je stoljeću bila poznata kao boravište osiromašenih mletačkih patricija koje su nazivali barnabotti. Njih su privukle niske stanarine i dok su se neki oslanjali na pomoć grada ili prosjačenje, drugi su radili kao bankari u republičkoj kockarnici.
Campo San Barnaba
Danas trg i kanal sa svojim natovarenim barkama s povrćem privlače svojim mirom. Crkva se ne ističe ničim posebnim, izuzev stropom i Svetom obitelji pripisanoj Paolu Veroneseu.
literatura: Žderić D., Glamuzina D., Karabatić I., Žderić I., Kozole L.,
Baniček M., i Šarić I. Venecija i Veneto - Eyewitness travel guide: Venecija dio po dio - Dorsoduro. ISBN/EAN:
9789531200479. Zagreb: Profil International, 2005., 126. str.
Ovaj maleni, prijateljski hotel nudi mirno utočište od gradske vreve. Većina je soba smještena oko slikovitog, odvojenog vrta. Prihvatljivih cijena i s prijateljski raspoloženim osobljem, ugodno je mjesto za smještaj tijekom prometnih ljetnih mjeseci.
SAN NICOLO DEI MENDICOLI
Djelujući kao kontrast zabačenom i trošnom dijelu grada koji je okružuje, ova crkva jedna je od najdražesnijih i najljepših u Veneciji. Prvobitno podignuta u 12. stoljeću, tijekom sljedećih je stoljeća uvelike izmijenjena; mali trijem na sjevernom krilu potječe iz 15. stoljeća.
San Nicolo dei Mendicoli
Zahvaljujući fondaciji Venice in Peril, u sedamdesetim godinama 20. stoljeća crkva je doživjela jedan od najopsežnijih programa restauracije nakon poplava 1966. godine. Pod koji je bio 30 cm ispod razine kanala iznova je sagrađen i malo podignut da bi se spriječila daljnja šteta, krovovi i niži zidovi su rekonstruirani, a slike i kipovi restaurirani.
San Nicolo dei Mendicoli
Unutrašnjost je bogato ukrašena, osobito u brodu s pozlaćenim drvenim kipovima iz 16. stoljeća. Na gornjim zidovima serija je slika o životu Krista Alvisa dal Frisa i ostalih Veroneseovih učenika.
San Nicolo dei Mendicoli
literatura: Žderić D., Glamuzina D., Karabatić I., Žderić I., Kozole L.,
Baniček M., i Šarić I. Venecija i Veneto - Eyewitness travel guide: Venecija dio po dio - Dorsoduro. ISBN/EAN:
9789531200479. Zagreb: Profil International, 2005., 128. str.
ANGELO RAFFAELE
Glavna atrakcija ove crkve iz 17. stoljeća je serija slika na balustradi orgulja. Naslikao ih je 1749. godine Antonio Guardi, brat poznatijeg Francesca. One pričaju priču o Tobiji, slijepom proroku kojega je izliječio arkanđel Rafael, po kojemu je crkva i nazvana.
Antonio Guardi - Arkanđel Rafael
literatura: Žderić D., Glamuzina D., Karabatić I., Žderić I., Kozole L.,
Baniček M., i Šarić I. Venecija i Veneto - Eyewitness travel guide: Venecija dio po dio - Dorsoduro. ISBN/EAN:
9789531200479. Zagreb: Profil International, 2005., 128. str.
SAN SEBASTIANO
San Sebastiano
Crkva iz 16. stoljeća ima jednu od najslikovitijih i najhomogenijih unutrašnjosti u Veneciji. To je zasluga Veronesea, koji je od 1555. do 1560. godine i ponovno sedamdesetih godina u 16. stoljeću naručen da ukrasi strop sakristije, strop broda, friz, istočni dio kora, glavni oltar, oslikana vrata orgulja te oltarni prostor - upravo tim redoslijedom. Slike, tipične za Veronesea, raskošne su i vesele sa skupocijenim kostimima i bojama. Među najistaknutijim njegovim radovima su stropne slike s pričom o Esteri, perzijskoj kraljici koja je donijela slobodu židovskom narodu. Umjetnik je sahranjen u San Sebastianu, pokraj orgulja.
literatura: Žderić D., Glamuzina D., Karabatić I., Žderić I., Kozole L.,
Baniček M., i Šarić I. Venecija i Veneto - Eyewitness travel guide: Venecija dio po dio - Dorsoduro. ISBN/EAN:
9789531200479. Zagreb: Profil International, 2005., 128. str.
ZATTERE
Prostirući se duž južnog dijela četvrti, Zattere je dugačka obala koja gleda preko na otok Giudecca. Ime dolazi od splavi (zattere) izrađenih od balvana iz mletačkih šuma koje su tako i prevozili. Nakon vješte plovidbe rijekom Piave, splavi su rastavljane po dolasku u Veneciju. Sunčanim danima užitak je sjediti u kafićima na obali, s pogledom na crkvu Il Redentore ili promatrati "vodene autobuse" kako plove između obala.
ZATTERE
Zattere
literatura: Žderić D., Glamuzina D., Karabatić I., Žderić I., Kozole L.,
Baniček M., i Šarić I. Venecija i Veneto - Eyewitness travel guide: Venecija dio po dio - Dorsoduro. ISBN/EAN:
9789531200479. Zagreb: Profil International, 2005., 128. str. i 129. str.
SAN PANTALON
San Pantalon
Neodoljivo obilježje ove crkve s kraja 17. stoljeća je oslikani tamni strop koji ulijeva strahopoštovanje, a izvrstan je zbog iluzionističkih efekata. Sastoji se od ukupno 40 prizora (obožavatelji tvrde da je zato najveća umjetnička slika na svijetu) koji prikazuju Mučeništvo i apotezu liječnika Sv. Pantalona. Umjetniku, GianAntoniju Fumianiju, trebale su 24 godine da izradi to remek - djelo, no onda je navodno pao sa skele i nastradao.
GianAntonio Fumiani - Mučeništvo i apoteza liječnika Sv. Pantalona
GianAntonio Fumiani - mučeništvo i apotezu liječnika Sv. Pantalona
Dirljiva slika Paola Veronesea, Sv. Pantalon liječi dječaka (druga kapelica s desne strane) bilo je njegovo posljednje umjetničko djelo (1587.). Ako želite vidjeti Krunidbu Djevice (1444.) Antonija Vivarinija i Giovannija d`Alemagne te Navještenje (1350.) koje se pripisuje Paolu Venezianu, zamolite čuvara da vam omogući pristup kapelici Sv. Čavla (Cappella del Sacro Chiodo).
literatura: Žderić D., Glamuzina D., Karabatić I., Žderić I., Kozole L.,
Baniček M., i Šarić I. Venecija i Veneto - Eyewitness travel guide: Venecija dio po dio - San Polo i Santa Croce. ISBN/EAN:
9789531200479. Zagreb: Profil International, 2005., 104. str.
SQUERO DI SAN TROVASO
Ovo je jedna od još uvijek postojećih radionica koje izrađuju gondole, a i najslikovitija. Njezin tirolski izgled potječe iz vremena kada su majstori dolazili iz područja Cadore u Dolomitima.
Squero di San Trovaso
Nije otvorena za javnost, no s kraja Rio San Trovaso često možete promatrati preokrenute gondole, skidanje boje i premazivanje katranom. Možda će te vidjeti i gradnju nove gondole, premda ih se danas gradi svega desetak godišnje.
Squero di San Trovaso
SQUERO DI SAN TROVASO
literatura: Žderić D., Glamuzina D., Karabatić I., Žderić I., Kozole L.,
Baniček M., i Šarić I. Venecija i Veneto - Eyewitness travel guide: Venecija dio po dio - Dorsoduro. ISBN/EAN:
9789531200479. Zagreb: Profil International, 2005., 129. str.
SAN TROVASO
San Trovaso
Crkva Santi Gervasio e Protasio, što se na ekscentričnom venecijanskom dijalektu nejasno izgovara San Trovaso, sagrađena je 1590. godine. Neobično je da ima dva identična pročelja, od kojih jedno gleda na kanal, a drugo na mirni trg. Crkva stoji na neutralnom terenu između župa suparničkih frakcija obitelji Castellani i Nicolotti, što je, prema tradiciji, zahtijevalo poseban ulaz za svaku stranu.
U unutrašnjosti se nalaze neke kasne slike Jacopa Tintoretta, a dva se umjetnička djela uistinu isplati potražiti. Gotička slika iz 15. stoljeća Sv. Krizogon na konjuMichela Giambona smještena je desno od oltarnog prostora, a iznimni mramorni reljefi anđela s glazbenim instrumentima ukrašavaju oltar KapeleClary nasuprot.
literatura: Žderić D., Glamuzina D., Karabatić I., Žderić I., Kozole L.,
Baniček M., i Šarić I. Venecija i Veneto - Eyewitness travel guide: Venecija dio po dio - Dorsoduro. ISBN/EAN:
9789531200479. Zagreb: Profil International, 2005., 129. str.
SANTA MARIA DELLA VISITAZIONE
Santa Maria della Visitazione
Smještena iza Gesuati, ovu renesansnu crkvu sagradio je između 1494. i 1524. godine red isusovaca. Nakon razdoblja zatvaranja i obnove mise se danas tamo ponovno održavaju. U crkvi je lijepa drvena stropna slika koju su izradili umbrijski i toskanski umjetnici 16. stoljeća. Vani, bocca di leone desno od pročelja, jedna su od nekoliko "lavljih usta" - kutija za prokazivanje iz vladavine Vijeća desetorice; ova je upotrebljavana za pritužbe na stanje ulica.
Santa Maria della Visitazione - "bocca di leone"
literatura: Žderić D., Glamuzina D., Karabatić I., Žderić I., Kozole L.,
Baniček M., i Šarić I. Venecija i Veneto - Eyewitness travel guide: Venecija dio po dio - Dorsoduro. ISBN/EAN:
9789531200479. Zagreb: Profil International, 2005., 129. str.
GESUATI
Gesuati
Ovu crkvu, koju treba razlikovati od crkve Gesuiti, sagradili su dominikanci kada su došli u posjed mjesta u 17. stoljeću, kada je red Gesuati potisnut. Gradnja je započela 1726. godine, a dostojanstveno pročelje podsjeća na ono Palladijeve crkve Il Redentore na Giudecci. To je najistaknutiji spomenik duge obale Zattere. Unutrašnjost crkve bogato je ukrašena. Strop s Tiepolovim freskama Život Sv. Dominika (1737. - 1739.) dokaz je umjetnikove vještine u upotrebi svjetla i boje. Jednako je impresivna (a mnogo ju je lakše vidjeti) njegova Djevica sa svecima (1740.) smještena u prvoj kapelici desno. Crkva se također ponosi dvjema oltarnim slikama Sebastiana Riccija i Giambattiste Piazzetta.
literatura: Žderić D., Glamuzina D., Karabatić I., Žderić I., Kozole L.,
Baniček M., i Šarić I. Venecija i Veneto - Eyewitness travel guide: Venecija dio po dio - Dorsoduro. ISBN/EAN:
9789531200479. Zagreb: Profil International, 2005., 129. str.
ACCADEMIA
ACCADEMIA
Najveća postojeća zbirka venecijanske umjetnosti, Gallerie dell`Accademia, smještena je u trima nekadašnjim sakralnim zgradama. Temelj zbirke bila je Accademia di Belle Arti koju je 1750. godine utemeljio Giovanni Battista Piazzetta. Napoleon je 1807. godine preselio Accademiu u ove prostorije, a zbirka je uvelike povećana umjetničkim djelima iz crkava i samostana koje je zatvorio.
Za raspon od pet stoljeća, fascinantna zbirka slika u Accademii pruža potpun uvid u venecijansku školu, od srednjovjekovnog bizantskog razdoblja preko renesanse sve do baroka i rokokoa. Raspored je manje - više kronološki, s izuzetkom posljednjih prostorija koje vas vraćaju u renesansu.
Bivšu crkvu Santa Maria della Carita ponovno je izgradio Bartolomeo Bon sredinom 15. stoljeća. Soba 23.
"Odnošenje tijela Sv. Marka za oluje" - Tintorettova slika iz 1562. godine prikazuje kršćane iz Aleksandrije kako otimaju tijelo Sv. Marka, koje su nevjernici namjeravali spaliti. Soba 10.
Nacrt za strop. Tiepolovo"Prenošenje svete kuće u Loreto" (oko 1742.) bilo je skica za strop crkve Scalzi. Soba 17.
"Ljekarna" - Pietro Longhi najpoznatiji je po duhovitim, pomalo satiričnim prikazima domaćeg života patricija u Veneciji. Ovo je slika iz oko 1752. godine. Soba 17.
Većina slika nalazi se na jednom katu koji je podijeljen na 24 prostorije. Restauracijski radovi su u tijeku pa možete očekivati da neke slike nedostaju ili da su zatvoreni čitavi odjeli. Slike ovise o prirodnom osvjetljenju, stoga je najbolje doći za vedrog jutra. Uz stube na drugoj galeriji, koja se naziva Quadreria, čuvaju se djela italijanskih umjetnika Bellinija, Veronesea i Tintoretta. Obilazak s vodičem je besplatan, no nužno je rezervirati ga unaprijed.
Ovaj jednostavno namješten i prozračan hotel u blizini Accademie vrlo je popularan. Sve su sobe udobne, a nekoliko ih ima dodatak u obliku prekrasnog pogleda preko kanala Giudecca.
Ova elegantna vila iz 17. stoljeća nekoć je bila rusko veleposlanstvo. Mnoge su sobe namještene antiknim namještajem i premda su neke od njih malene, vrt nadoknađuje te sitne nedostatke.
Na privlačnom mjestu u blizini Accademie ovaj hotel nudi elegantne, premda malene sobe. Zidovi ugodne recepcije obloženi su drvetom, a tu je i vrt u kojemu se možete opustiti nakon napornog razgledavanja znamenitosti preko dana.
BIZANTINSKA I MEĐUNARODNA GOTIKA
Soba 1 pokazuje utjecaj Bizanta na rane venecijanske slikare. Paolo Veneziano, istinski začetnik venecijanske škole, pokazuje spoj i zapadnih i istočnih utjecaja na svoju Krunidbu Djevice (1325.) Na poliptihuPaola Venezianasredišnji je prikaz Djevice okružen nizom religioznih prizora. Linearni ritmovi su nedvojbeno gotički, a ipak su cjelokupan dojam i sjajna zlatna pozadina izrazito bizantinski.
U istoj prostoriji, na slici Krunidba Djevice (1448.) Michelea Giambona, vidljiv je utjecaj međunarodnog gotičkog stila, koji su u Veneciju donijeli Gentile da Fabriano i Pisanello. Karakteriziraju ga delikatni naturalistički detalji, poput ptica i životinja na istaknutom mjestu Giambonove slike.
Na poliptihu Paola Veneziana (1325.) središnji je prikaz Djevice okružen nizom religioznih prizora.
Renesansa je u Veneciju stigla kasno, no do druge četvrtine 15. stoljeća preobrazila je grad u umjetničko središte koje se moglo mjeriti s Firenzom i Rimom. Obitelj Bellini - Jacopo, otac i njegova dva sina, Gentile i Giovanni - imali su dominantnu ulogu u ranoj venecijanskoj renesansi.
Najvažnije djelo u venecijanskoj umjetnosti u 15. stoljeću bila je Sacra Conversazione, gdje je Madona portretirana u kompoziciji sa svecima. Oltarna slika Giovannija Bellinija za San Giobbe (oko 1487.) u sobi 2 jedan je od najboljih primjera. Na mlađeg, Giovannija Bellinijasnažno je utjecao kontrolirani racionalni stil i umijeće perspektive u radovima njegovog šogora, Andree Mantegne, čije je djelo Sv. Juraj (oko 1460.) u sobi 4. Giovanni je Mantegninoj racionalnosti i oštrom realizmu nadodao humanost. To se vidi na njegovim slikama Madone (sobe 4 i 5), koje su remek - djela topline i sklada.
Andrea Mantegna - Sv. Juraj
Izvanredni primjeri su Djevica i Dijete između Sv. Katarine i Sv. Marije Magdalene (oko 1490.) u sobi 4; Madona od malog drveća (oko 1487.) te Djevica i Dijete s Ivanom Krstiteljem i svecem (oko 1505.) u sobi 5. Na inventivnog mladog umjetnika Giorgionea utjecao je Bellini, ali je ovaj otišao daleko ispred svog učitelja u razvoju krajolika pri stvaranju raspoloženja. U slavnoj, atmosferskoj Oluji (oko 1507.) u sobi 5, njegov tretman krajolika i upotreba figura za pojačavanje raspoloženja bila je inovacija koju je usvojilo venecijansko slikarstvo u 16. stoljeću i kasnije.
Na rubu glavne venecijanske tradicije 16. stoljeća bio je enigmatični Lorenzo Lotto, najpoznatiji po portretima koji prenose unutarnji psihološki nemir. Njegov melankoličan Portret gospodina (oko 1525.) u sobi 7 odličan je primjer. Više pripadajući venecijanskoj tradiciji, bojama raskošna Sacra ConversazionePalme starijeg u sobi 8, naslikana otprilike u isto vrijeme, pokazuje utjecaj na rani Tizianov rad.
Giovannija Bellini - Djevica i Dijete između Sv. Katarine i Sv. Marije Magdalene
Zauzimajući cijeli zid sobe 10, monumentalna slika Gozba u kući Levijevoj Paola Veronesea (1573.) naručena je kao Posljednja večera. Međutim, hedonistički detalji na slici, kao što su pijanac i patuljci, nisu bili dobro prihvaćeni pa se Veronese našao pred inkvizicijom. Kada mu je naređeno da ukloni svjetovni sadržaj sa slike, jednostavno joj je promijenio naziv.
Jacopo Tintoretto ugled je stekao slikom Čudo roba (1548.) koja je također u sobi 10. Slika dokazuje njegovo umijeće dramatičnih efekata svjetla i pokreta, a bila je prva u nizu radova naslikanih za ScuoluGrande di San Marco. U sljedećoj sobi Veroneseovom bogatstvu boja najbolje se diviti pred Mističnim vjenčanjem Sv. Katarine (1575.).
Venecija je patila od manjka domaćih slikara, no nekoliko nevenecijanaca održalo je venecijansku školu na životu u 17. stoljeću. Najzapaženiji među njima bio je Bernardo Strozzi iz Genove (1581. - 1644.). Umjetnik je bio veliki štovatelj Veroneseova rada, što se može vidjeti na njegovoj slici Gozba u kući Šimunovoj (1629.) u sobi 11. U toj prostoriji predstavljen je i Giambattista Tiepolo, najveći venecijanski slikar 18. stoljeća.
Bernardo Strozzi - Gozba u kući Šimunovoj
Dugački hodnik (12) i sobe koje vode iz njega uglavnom su posvećeni vedrim krajolicima i žanrovskim slikama iz 18. stoljeća. Među njima su pastoralni prizori Francesca Zuccarellija, djela Marca Riccija, prizori venecijanskog društva Pietra Longhija i Canalettov pogled na Veneciju (1763.). To je bila slikareva karta za primitak u Accademiu i odličan primjer njegovog osjećaja za perspektivu.
Sobe 20 i 21, s dva velika ciklusa slika iz kasnog 16. stoljeća, vraćaju se renesansi. Detalj na tim masovnim anegdotalnim platnima pruža fascinantan odsjaj života, običaja i izgleda Venecije toga vremena. U sobi 20 nalaze se Priče o križu vodečih venecijanskih umjetnika, koje je naručila Scuola di San GiovanniEvangelista. Svaka prikazuje jednu epizodu relikvija o Svetom križu, koje je ciparsko kraljevstvo poklonilo Scuoli.
U Procesiji naTrgu Sv. Marka (1496.) Gentilea Bellinija možete usporediti nekadašnji trg s njegovim izgledom danas. Druga slika, Kardinal iz Grada ozdravljuje opsjednutog (1496.) VittoreaCarpaccija prikazuje most Rialto koji se srušio 1524. godine.
VittoreCarpacco - Kardinal iz Grada ozdravljuje opsjednutog
Druga serija (8 slika) , minuciozniPrizori iz legende o Sv. Uršuli (devedesetih godina 14. stoljeća), djelo Vittorea Carpaccija u sobi 21 briljantan je kaleidoskop života. Sačinjavaju kroniku tragične priče o Sv Uršuli miješajući stvarnost i maštu. Vittore Carpaccio povezuje epizode iz života Sv. Uršule koristeći okolinu i kostime Venecije15. stoljeća.
VittoreCarpacco - Prizori iz legende o Sv. Uršuli
SALA DELL`ALBERGO
Kada je Scuola della Carita postala Accademiom umjetnosti u ranom 19. stoljeću, albergo Scuole (gdje su studenti prebivali) sadržavao je originalne slike i strop iz 15. stoljeća. Ogromna slika Marijin polazak uhram (1538.), jedno je od iznenađujuće malog broja Tizianovih djela u galeriji, a slikana je upravo za ovu prostoriju. Zidove su veličanstvenim triptihom (1446.) ukrasili Antonio Vivarini i Giovanni d`Alemagna.
literatura: Žderić D., Glamuzina D., Karabatić I., Žderić I., Kozole L.,
Baniček M., i Šarić I. Venecija i Veneto - Eyewitness travel guide: Venecija dio po dio - Dorsoduro. ISBN/EAN:
9789531200479. Zagreb: Profil International, 2005., 130. - 133. str.
ZBIRKA CINI
Palazzo Cini pripadao je grofuVittoriju Ciniju (1884. - 1977.), sakupljaču i pokrovitelju umjetnosti. Između 1951. i 1956. godine obnovio je San Giorgio Maggiore i utemeljio fondaciju Cini kao uspomenu na svog sina koji je nastradao u zrakoplovnoj nesreći 1949. godine.
Palazzo Cini
Ovdje izložena zbirka uključuje porculan, predmete od bjelokosti, knjige, iluminirane rukopise, keramiku i namještaj, no izvanredna umjetnička djela su slike iz toskanske renesanse koje je sakupio Cini. Među njima su radovi umjetnika (ili njima pripisani) Botticellija, Piera di Cosima, Piera della Francesce, Filippa Lippija i Pontorma.
Zbirka Cini otvorena je za javnost od 1984. godine, no, nažalost, samo sedam mjeseci godišnje.
literatura: Žderić D., Glamuzina D., Karabatić I., Žderić I., Kozole L.,
Baniček M., i Šarić I. Venecija i Veneto - Eyewitness travel guide: Venecija dio po dio - Dorsoduro. ISBN/EAN:
9789531200479. Zagreb: Profil International, 2005., 134. str.
Zamišljen kao četverokutna palača, Palazzo Venier dei Leoni iz 18. stoljeća zapravo nikada nije prerastao prizemlje - odatle i nadimak Il Palazzo Nonfinito (Nedovršena palača). Godine 1949. kupila ga je kao svoje prebivalište američka milijunašica Peggy Guggenheim(1898. - 1979.), sakupljačica, prodavačica i pokroviteljica umjetnosti. Oštroumna i ponosna žena, potpomogla je karijere mnogih inovativnih apstraktnih i nadrealističkih umjetnika. Jedan od njih bio je i njezin suprug Max Ernst.
Zbirka se sastoji od 20 slika i skulptura, a u njoj su zastupljeni gotovo svi moderni umjetnički pokreti. U blagovaonici su istaknuta kubistička umjetnička djela među kojima i PjesnikPabla Picassa. Čitava je prostorija posvećena Jacksonu Pollocku, koji je bio otkriće Peggy Guggenheim. Među drugim zastupljenim umjetnicima su Miro, De Chirico, Magritte, Kandinsky, Mondrain i Malevich.
Pabla Picassa - Pjesnik
Skulpture su izložene u kući i u vrtu. Jedan od najelegantnijih radova je Maiastra (1912.) ConstantinaBrancusija, a najprovokativnije djelo je Angelo della Citta (Anđeo grada, 1948.), prikaz muškarca koji sjedi na konju, uspravnog u svakom pogledu. Postiđeni promatrači odvraćaju pogled da bi uživali u pogledu na Canal Grande.
Angelo della Citta
Guggenheim je jedno od najposjećenijih mjesta u gradu. Prozračne prostorije i velika moderna platna upadljiv su kontrast renesansnim slikama koje su glavna atrakcija venecijanskih crkvi i muzeja. Ekipa stažista obično su diplomanti s engleskog govornog područja što je od velike pomoći mnogim turistima.
Planovi za Guggenheim su da dobije zgradu carine smještenu na izvrsnoj lokaciji na Punta della Dogana. Ostvare li se, omogućit će da mnoga djela, trenutačno u spremištu, ugledaju svjetlo dana.
literatura: Žderić D., Glamuzina D., Karabatić I., Žderić I., Kozole L.,
Baniček M., i Šarić I. Venecija i Veneto - Eyewitness travel guide: Venecija dio po dio - Dorsoduro. ISBN/EAN:
9789531200479. Zagreb: Profil International, 2005., 134. str.
Očaravajući maleni trg, Campiello Barbaro, pod sjenom drveća i s jedne strane visterijom obraslim zidovima Ca` Dario. Teško je vjerovati u priče o ubojstvu, bankrotu i samoubojstvu što su snašli vlasnike ove palače na Canalu Grande. Posljednji je bio Raul Gardini, jedan od najpoznatijih italijanskih industrijalaca, koji se ustrijelio 1992. godine.
Campiello Barbaro
literatura: Žderić D., Glamuzina D., Karabatić I., Žderić I., Kozole L.,
Baniček M., i Šarić I. Venecija i Veneto - Eyewitness travel guide: Venecija dio po dio - Dorsoduro. ISBN/EAN:
9789531200479. Zagreb: Profil International, 2005., 135. str.
SANTA MARIA DELLA SALUTE
Santa Maria della Salute
Santa Maria della Salute
Santa Maria della Salute, velika barokna crkva, smještena na ulazu Canala Grande, jedan je od najimpresivnijih arhitektonskih spomenika Venecije. Henry James povezao je tu crkvu s "nekom elegantnom gospođom na ulazu u njezin salon...s kupolma i volutama, pužolikim potpornjima i kipovima što tvore pompoznu krunu te širokim stubama rasprostrtim po tlu poput povlake ogrtača". Crkva je sagrađena u zahvalu za oslobođenje grada od epidemije kuge 1630. godine, a otud i ime Salute, što znači zdravlje i spasenje. Svakog 21. studenog, za vrijeme proslave, štovatelji prilaze preko mosta od barki koje za tu prigodu premošćuju ušće Canala Grande. Longhena je započeo gradnju crkve 1630. godine i radio je na njoj do kraja svoga života. Završena je 1687. godine, oko pet godina nakon njegove smrti.
Unutrašnjost je relativno umjerena. Sastoji se od prostranog oktogonalnog prostora pod kupolom i šest kapelica koje se šire od trijema. Veliki oltarni prostor nadsvođen kupolom i grandiozni glavni oltar dominiraju pogledom kroz glavna vrata. Oltarna skupina kipova, rad Giusta Le Corta, predstavlja Djevicu i Dijetekako Veneciji pružaju zaštitu od kuge. Nažalost, neki od najboljih radova, poput Tizianovih slika na stropu - Kain i Abel, Žrtva Abrahamovai Izakova te David i Golijat (1540. - 1549.) - nalaze se iza oltara, gdje pristup posjetiteljima nije dopušten. U sakristiji, lijevo od oltara, nalazi se Tizianova rana oltarna slika Sv. Marko na prijestolju sa svecima Kuzmom i Damjanom, Rokom i Sebastijanom (1511. - 1512.), dok je na zidu nasuprot ulazu Vjenčanje u Kani (1551.), Tintorettovo remek - djelo.
SANTA MARIA DELLA SALUTE
literatura: Žderić D., Glamuzina D., Karabatić I., Žderić I., Kozole L.,
Baniček M., i Šarić I. Venecija i Veneto - Eyewitness travel guide: Venecija dio po dio - Dorsoduro. ISBN/EAN:
9789531200479. Zagreb: Profil International, 2005., 135. str.
Istočno izbočenje Dorsodura pruža pogled koji obuhvaća Rivu degli Schiavoni, otok San GiorgioMaggiore i istočni dio Giudecce. Dogana di mare, pomorska ispostava carinarnice, izgrađena je u 15. stoljeću radi inspekcije tereta brodova koji su namjeravali ući u Veneciju. Carinarnica koju vidite danas podignuta je krajem 17. stoljeća i zamijenila je toranj što je prvobitno čuvao ulaz u Canal Grande. Na tornju u uglu zgrade dva brončana Atlasa podupiru upadljivu zlatnu loptu s vjetrokazom s Fortunom na vrhu.
DOGANA DI MARE
literatura: Žderić D., Glamuzina D., Karabatić I., Žderić I., Kozole L.,
Baniček M., i Šarić I. Venecija i Veneto - Eyewitness travel guide: Venecija dio po dio - Dorsoduro. ISBN/EAN:
9789531200479. Zagreb: Profil International, 2005., 135. str.
GIUDECCA
Giudecca - Mulino Stucky hotel
Giudecca je dio Venecije, jedan njen otok, koji spada u sestiereDorsoduro. U danima MletačkeRepublike otok Giudecca bio je predio palača i vrtova. Danas je zapravo predgrađe Venecije; mračne i uske uličice ispunjene su stanovima, a trgovi i palače zapušteni. Mnoge od starih radionica na otoku pretvorene su u moderni stambeni prostor. No, dugačka široka obala što obrubljuje gradsku stranu otoka vrlo je ugodno šetalište i preko mora pruža se zapanjujući pogled na Veneciju. Otok je prvobitno bio nazvan Spinalunga ("dugačka kralješnica") zbog svog oblika. Giudecca, za što se nekada smatralo da se odnosi na Židove (giudei) koji su ovdje živjeli u 13. stoljeću, vjerojatnije dolazi od riječi giudicati koja znači "osuđeni". To se odnosilo na problematične plemiće koji su, već od 9. stoljeća, bili proganjani na ovaj otok.
GIUDECCA - IL REDENTORE
Hotel Cipriani, jedno od najluksuznijih smještaja u Veneciji, nalazi se na mirnom i diskretnom rubu otoka. Na zapadnom kraju se, kao suprotnost, nalazi velika neogotička ruševina Mulino Stucky. Podigao ju je 1895. godine za mlin švicarski poduzetnik Giovanni Stucky, omraženi poslodavac kojega je 1910. godine ubio jedan od njegovih radnika. Mlin je prestao s radom 1954. godine, a nakon toga prihvaćeni su planovi da se prenamijeni u hotel, stanove i park.
literatura: Žderić D., Glamuzina D., Karabatić I., Žderić I., Kozole L.,
Baniček M., i Šarić I. Venecija i Veneto - Eyewitness travel guide: Venecija dio po dio - Otoci u Laguni. ISBN/EAN:
9789531200479. Zagreb: Profil International, 2005., 154. str.
Najveći spomenik na otoku Giudecca je Palladijeva crkva Il Redentore (Iskupitelj). Podignuta je između 1577. i 1592. godine kao zahvala za završetak epidemije kuge 1576. godine, koja je zbrisala jednu trećinu gradskog stanovništva. Svake godine od njezina nastanka, dužd i njegova pratnja posjećivali bi crkvu, prelazeći sa Zatterea preko mosta sačinjenog od barki.
Il Redentore
Gozba Iskupitelja još se uvijek slavi trećeg vikenda u srpnju. Crkva Il Redentore, u stilu arhitekture staroga Rima, remek - djelo je sklada i simetrije. Klasična unutrašnjost predstavlja upadljiv kontrast raskošno ukrašenom stilu većine mletačkih crkvi. Najvažnije slike Paola Veronesea i Alvisea Vivarinija nalaze se u sakristiji desno od kora.
Najbolji pogled na crkvu pruža se preko lagune iz Venecije. U posebnim proslavama crkva je noću osvijetljena reflektorima, što je spektakularan prizor.
Il Redentore - fiesta
FIESTA DEL REDENTORE
literatura: Žderić D., Glamuzina D., Karabatić I., Žderić I., Kozole L.,
Baniček M., i Šarić I. Venecija i Veneto - Eyewitness travel guide: Venecija dio po dio - Otoci u Laguni. ISBN/EAN:
9789531200479. Zagreb: Profil International, 2005., 154. str.
LE ZITELLE
Palladijeva crkva je danas mjesto najsuvremenijeg venecijanskog kongresnog centra. Zgrada pokraj crkve nekada je bila hostel za usidjelice (zitelle) koje su se bavile izradom fine čipke.
Le Zitelle
literatura: Žderić D., Glamuzina D., Karabatić I., Žderić I., Kozole L.,
Baniček M., i Šarić I. Venecija i Veneto - Eyewitness travel guide: Venecija dio po dio - Otoci u Laguni. ISBN/EAN:
9789531200479. Zagreb: Profil International, 2005., 154. str.
Nema komentara:
Objavi komentar