GONDOLE

       GONDOLE I GONDOLIJERI

    Gondola
  • Gondolijeri su dio povijesti Venecije i mita o njoj. Prema legendi, rađaju se s plivaćim kožicama koje im omogućavaju da hodaju po vodi. Odlično poznavanje gradskih vodenih puteva prenosi se s oca na sina (to je još uvijek uglavnom muško zanimanje).
  • Gondola, s uskim trupom i plosnata na sredini donjeg dijela, oblikovana je za manevriranje uskim i plitkim kanalima. Nekada ključne za prijevoz robe od tržnica do palazza, danas uglavnom služe za razonodu, a vožnja gondolom jedan je od najvažnijih doživljaja u Veneciji, dok klizite pored veličanstvenih palača u prijevoznom sredstvu starom više od 1000 godina, nudi Vam se drugačiji pogled na grad.
  • literatura: Žderić D., Glamuzina D., Karabatić I., Žderić I., Kozole L., Baniček M., i Šarić I. Venecija i Veneto - Eyewitness travel guide: Upoznajte Veneciju i Veneto - Portret Veneta. ISBN/EAN: 9789531200479.  Zagreb: Profil International, 2005., 28.str

Gondola ispod mosta uzdaha
  • Tradicionalnu odjeću gondolijera čine slamnati šešir s trakom, prugasta mornarska majica i crne hlače.
  • Ušica vesla (forcola) ima osam različitih položaja za kormilarenje plovilom. Veslo ima rebrastu lopticu.
  • Asimetričan oblik gondole suzbija silu vesla. 
  • Bez zakrivljenja na lijevoj strani prema pramcu, brod je 24 cm širi na lijevoj strani.
  • Gondolijer stoji uspravno gurajući veslo i tako upravlja brodom u smjeru prema kojemu je okrenut licem, što je neobično za veslače.
  • Putnici sjede na tapeciranim jastucima i niskim klupicama.
  • Sedam slojeva crnog laka gondoli daju njezin sjaj. Više od 280 komada drva koristi se u gradnji gondole.
  • Ferro je tu da uravnoteži težinu veslača. Metalni zupci simboliziraju šest Venecijanskih sestiera koji su pod upravom dužda.
  • Pristanišne postaje i oznake kormila u napučenim vodenim putovima Venecije prilično su uočljivi. Na vrhu postaja mogu se vidjeti obiteljski grbovi, ukazujući da je riječ o privatnom pristaništu.
  • "Kostur" broda je izgrađen od hrastovine.
  • Sqero San Trovaso  najstariji od pet postojećih venecijanskih škverova (sqeri). Ovdje se obrađuje drvo, a iskusni radnici grade nove gondole i popravljaju neka od 400 plovila koliko ih je u upotrebi.
  • "Gornji dijelovi Canala Grande" (oko 1738.) jedna od mnogih Canaletovih slika na kojima je ovjekovječio svakodnevicu gondolijera i njihova plovila. Od kada su prvi put spomenute, 1094. godine, gondole su postale institucija u Veneciji, nadahnjujući pisce umjetnike i glazbenike.

                                              GONDOLE
  • Utrke i smotre dio su razonode tijekom venecijanskih regata. Profesionalni gondolijeri utrkuju se u parovima ili ekipama od šestoro ljudi, na čamcima izgrađenim posebno za natjecanja. Mnogi gondolijeri amateri također sudjeluju u tim događanjima.
  • Postoje i posebno izrađene gondole za vjenčanja, ceremonijalne gondole kao i gondole za poslijednji ispraćaj koji se obavljao na otočiću San Michele.
  • literatura: Žderić D., Glamuzina D., Karabatić I., Žderić I., Kozole L., Baniček M., i Šarić I. Venecija i Veneto - Eyewitness travel guide: Upoznajte Veneciju i Veneto - Portret Veneta. ISBN/EAN: 9789531200479.  Zagreb: Profil International, 2005., 28.str i 29. str.
                                               GONDOLA
UKRASI NA GONDOLAMA 
  • U početku se koristila crna smola, odnosno katran kako bi gondole bile vodonepropusne. S vremenom je ta tamna boja prepustila mjesto svijetlim slikarijama i debelim tepisima, no takvi su dokazi bogatstva zabranjeni 1562. godine. Danas su sve gondole, osim svečanih ceremonijalnih, crne boje ukrašene samo svojim ferrom i zlatnim vodenkonjem na svakoj strani. Za posebne prigode poput vjenčanja koriste se felze (tradicionalni crni baldahin) i vijenci cvijeća, a pogrebna plovila, danas rijetka, ukrašavaju pozlaćeni anđeli.
  • literatura: Žderić D., Glamuzina D., Karabatić I., Žderić I., Kozole L., Baniček M., i Šarić I. Venecija i Veneto - Eyewitness travel guide: Upoznajte Veneciju i Veneto - Portret Veneta. ISBN/EAN: 9789531200479.  Zagreb: Profil International, 2005., 28.str i 29. str.

                                          Canaletto: "Gornji dijelovi Canale Grande"

OČUVANJE  TRADICIJE

  • Gondole se proizvode ručno od devet vrsta drvene građe - bukve, trešnje, brijesta, jele, ariša, lipe, mahagonija, hrasta i oraha - tehnikama koje su uvedene osamdesetih godine 19. stoljeća. Izrada nove gondole traje tri mjeseca i stoji 10 000 $.
  • literatura: Žderić D., Glamuzina D., Karabatić I., Žderić I., Kozole L., Baniček M., i Šarić I. Venecija i Veneto - Eyewitness travel guide: Upoznajte Veneciju i Veneto - Portret Veneta. ISBN/EAN: 9789531200479.  Zagreb: Profil International, 2005., 28.str

 SNALAŽENJE  U  VENECIJI:   

  • Venecija je iznenađujuće mala i većinu znamenitosti možete opušteno obići pješice. No da se ne biste izgubili u labirintu malih ulica, svakako sa sobom ponesite plan grada. Gondola je najromantičniji način razgledavanja grada, no cijene gondola su visoke, a vodeni taksi je najbrže prijevozno sredstvo po gradu i do otoka.

    Gondola
  • Gondole su luksuzno prijevozno sredstvo koje koriste samo turisti (osim Venecijanaca na dan svog vjenčanja). Po cijelom gradu ima stajališta gondola i mnoštvo gondolijera koji čekaju posao. 
  • Prije ukrcavanja provjerite propisani cjenik i s gondolijerom dogovorite cijenu. Cjenik možete provjeriti u brošuri Un Ospite di Venezia, a trebalo bi ih biti i na stajalištima. Službena cijena vožnje gondolom je oko 60 € za 45 minuta, a penje se na 80 € nakon 20 sati, no gondolijeri su poznati po tome što naplaćuju previsoke cijene, katkada udvostručujući službenu cijenu.
  • Pokušajte se pogoditi za cijenu, bez obzira na onu navedenu u cijeniku. Izvan pune sezone ili kada posao ide loše, možda će te se uspjeti dogovoriti za cijenu nižu od službene i vožnju kraću od minimalnih 45 min.


  • Drugi način smanjivanja troškova jest dijeljenje gondole - 5 osoba je maksimalan broj putnika. Svi gondolijeri površno poznaju engleski jezik, a položili su i osnovne ispite iz povijesti i umjetnosti Venecije. No ne očekujte od gondolijera da zapjeva "O Sole Mio"; najviše što će te vjerovatno čuti su niski melodiozni povici "Oe, Premi i Stai" - upozorenja koja odjekuju kanalima u Veneciji već stoljećima.
  • Ako želite obilazak sa serenadama, pridružite se večernjoj floti koju prate glazbenici, a organizira se redovito u razdoblju od svibnja do listopada. Unajmljivanje gondole u kojoj ste sami je romantičnije, no stajat će Vas znatno više. Više obavijesti možete dobiti u bilo kojoj putničkoj agenciji u gradu.
  • literatura: Žderić D., Glamuzina D., Karabatić I., Žderić I., Kozole L., Baniček M., i Šarić I. Venecija i Veneto - Eyewitness travel guide: Vodič za preživljavanje - Praktične obavijesti. ISBN/EAN: 9789531200479.  Zagreb: Profil International, 2005., 276.str
    Gondola
  • "......gondole su za Veneciju toliko važne da sam se napokon odlučio uputiti u taj luksuzan trošak i provozati se simbolom grada na vodi. Čim sam zaplovio venecijanskim kanalima, shvatio sam da se taj trošak svakako isplati. Venecija mi se otkrila iz posve drugog kuta. Prolazili smo kroz skrovite kanale do kojih ne vodi ni jedna ulica, ispod desetaka prekrasnih mostova, ali i do nekolicine vodenih trgova za koje nisam ni slutio da postoje. Moj vozač Igor Mendralli, kršan momak u mornarskoj maici, ponosan je na svoju profesiju. Objasnio mi je da je u tom zanatu samo 400 probranih muškaraca, a žene nisu dobrodošle među gondolijere. Nekolicina koja je ipak pokušala ući u taj posao nije uspjela položiti sve ispite. "Mi vozimo", pričao je mačistički, "a žene su dobrodošle kao putnice!"


Gondola
  • Danas gondolama putuju gotovo isključivo turisti. Kad smo zaplovili Grand Canalom, vidjeli smo i jedina mjesta gdje su gondole još u svakodnevnoj upotrebi među Venecijancima. Najveći kanal premošćuju samo tri mosta pa se na strateškim mjestima između njih gondole koriste kao traghetti - za prijevoz na drugu stranu Velikog kanala.
  • Nakon vožnje gondolom potražio sam sqero, radionicu gondola Tramontin. Gospodin Roberto Tramontin, kojeg sam tamo zatekao, posljednji je iz loze velikih majstora gradnje gondola. Rekao mi je da u Veneciji postoji još samo četiri ili pet sqera, a njegova jedina još sve radi tradicionalno. "Ostali sljepljuju drva da bi dobili zaobljenost. Ja ih još savijam koristeći vatru i vodu", objasnio mi je ponosno veliki majstor.


Gondola, snijeg i aqua alta zajedno
  • Na taj način njemu i još dvojici pomoćnika trebaju dva mjeseca da naprave jednu gondolu. Gondole budu dugačke 12 metar, a prave se od osam vrsta drva - hrasta, smokve, trešnje, mahagonija, oraha, lipe, tise i brijesta. Cijene im dosežu 50 000 €! Roberto mi je ispričao i jednu crticu iz povijesti. "Davno prije gondole su se bojile u svim drugim bojama. Stvar je izmicala dobrom ukusu pa je Senat 1630. godine donio zakon po kojem majstori mogu bojiti gondole kojom god bojom žele sve dok se radi samo o crnoj!"
Gondola

google.com, pub-5282162135234276, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Nema komentara:

Objavi komentar